SKITUR LENGST NORD I MARKA

Osloby 16. januar 2014 har en helside viet løypene på Mylla.
TUR RETUR OSLO
Skitur lengst nord i Marka
Vinteren har vært litt nølende med å feste grep. Men helt nord i Marka har det vært skiføre siden midten av desember. Dette er et av de sikreste områder med hensyn til skiføre, og her kan du nyte en lettgått tur gjennom vakkert Nordmarksterreng.
Turen går: Nordmarka
Lengde: Ca. 17,5 km
Vanskelig: Middels
Markastuer: Tverrsjøstallen. Åpent lør.–søn.: 10–16.
Komme dit: Kjør Riksvei 4 til Grua. Herfra følger du skilt til Mylla. Parkering ved Mylla dam.
Tur-start:
Start fra parkeringsplassen ved Mylla dam. Herfra følger skilt til Trantjern. Løypa går i lett terreng på veien sør for Mylla. I enden av det 4 kilometer lange vannet passerer du Trantjern gård. Dette er en koselig plass som har tatt imot overnattingsgjester helt fra 1914 til 2005, da vertinnen Solveig Ødegård døde. Gården ble for kort tid siden igjen åpnet som konferanse- og overnattingssted.
Ved Trantjern møter du brøytet vei. Tar du til høyre her og følger veien i 20–30 meter, kommer du til en informasjonstavle. Her går det løype videre til Tverrsjøen. Løypa går i terrenget en snau kilometer før den fortsetter videre på skogsbilvei. I skrivende stund var det litt tynt med snø i løypa her, men hvis det blir noe av de meldte kuldegradene og snøværet, vil løypa videre bli kjørt opp. Snart er du inne på rundløypa «Ølja rundt».
Her går du først nord og siden vest for vannet Ølja, deretter er det slakt utfor til Tverrsjøen og Tverrsjøstallen. Dette serveringsstedet er, som navnet tilsier, en gammel stall. Stedet ble for en del år siden rustet opp til et enkelt serveringssted med helgeåpent i vinterhalvåret. Her kan du unne deg en liten rast før du starter på tilbaketuren. Nå kan du følge den resterende biten av «Ølja rundt» og ta samme vei langs Mylla tilbake til utgangspunktet.
Hanne Jacobsen, Skiforeningen.