Løype- og føremelding 31. mars 2023

Vinteren varer helt til påske

Ordtaket om at vinteren varer helt til påske gjelder definitivt også i år, sjøl om vi godt merker at våren er i anmarsj. Slik snøforholdene er ved inngangen til påsken vil det være mulig å gå på ski til langt ut i april, kanskje helt til mai?

Vi har lagt bak oss nok en uke med flotte forhold for skigåing og vi går inn i første halvdel av påsken med en aldeles strålende værmelding med klarvær, kuldegrader om natten og plussgrader utover dagen. Her er det bare å komme seg ut og nytte de mulighetene som er der. Foreløpig varsles det om noe mer overskyet vær fra og mer skjærtorsdag, men det er ikke meldt om nedbør.

Vi går inn i en uke med klassisk påskeføre; litt harde og isete løyper om morgenen og våt, omdannet snø utover dagen/ettermiddagen. Oppfrisking av løypene hver natt/morgen vil sjølsagt bidra til at vi ikke får løyper som er for
harde fra morgenen av. Like fullt, nå er det tid for å finne fram klistertubene. Legg på et tynt lag med grunnklister/isklister før det legges på et lag med fiolett klister/universalklister. Dette laget kan evt. dekkes med en tørrvoks for å gjøre klisteret noe mindre aggressivt. Litt avhengig av løyper og valg av klister må en regne med å supplere med litt rødt klister utover ettermiddagen, etter at sola har fått ordentlig tak, dersom en ønsker godt feste.

Følg med på Arilds daglige meldinger via FB og hjemmesiden for status over løypekjøringen.

Nå på søndag, palmesøndag, er det igjen klart for ski- og familiedagen i Skjerpelykkja etter at korona og snømangel har stoppet dette arrangementet i flere år.

Mylla løypeforening stiller med nykjørt akebakke, varm grill og muligheter for en tur i kjelken som henger etter scooteren.

Dere må møte opp med grillmat og det dere ellers vil ønske å ta med; ski, akebrett, solkrem, solbriller osv. og godt humør. Alt ligger til rette for en flott dag i Skjerpelykkja. Oppmøte fra kl. 11.00 og utover dagen.

Til evt. nye medlemmer som ikke vet hvor Skjerpelykkja er; følg skiløypa fra Mylla/Beltern, via Kalrasten og videre mot Stormyra. Skjerpelykkja ligger to-tre hundre meter nord for Kalrasten.

God tur og god påske!