Løype- og føremelding 27.01.2023

Vinteren på sitt fineste

Vi har lagt bak oss en uke uten nedbør, men med forbigående mildvær som har fått snøen til å synke sammen. Løypene har satt seg, snøen har blitt mer grovkornet og skiføret er veldig bra. For helgen ventes stort sett temperaturer under null på lørdag og det fine skiføret fortsetter. For søndag og mandag er det meldt litt mildere midt på dagen og sporene vil fort bli blanke og glatte. Utover i uka vil det bli litt kjøligere igjen og med flotte forhold for skigåing.

Løypene har som sagt satt seg etter mildværet, særlig i sør- og vesthellinger der den milde vinden fikk ordentlig tak. I øst- og nordhellinger har mildværet påvirket løypene i noe mindre grad, men også her har føret endret seg sammenlignet med forrige helg. Utfordringen med mye overvann ser ut til å være over for denne gang.

Følg med på Arilds daglige meldinger via FB og hjemmesiden for status over løypekjøringen.

Den omdannede og grovkornede snøen skaper noen utfordringer med å få smørningen til å sitte på skiene der omdanningen har vært sterkest. Samtidig er det mange løypestrekninger der det fortsatt er finkornet og mer normal snø. Det medfører at føret veksler alt etter hvor en er. På enkelte strekninger er det i realiteten isklister med dekking (tørrvoks) som trengs mens andre steder kan det gi for godt feste og dårlig glid. Et greit kompromiss for de fleste vil være å starte med et lag med grunnvoks (Swix VG30) som smeltes under skiene. Etter at skiene er nedkjølte fortsetter en med en grønn voks som også smeltes under skiene. Pass på ikke å blande de to første smørningslagene for mye, men legg lag på lag. Det er viktig ikke å få grunnvoksen for langt ut i smørningslaget. Fortsett med en vanlig blå voks, gjerne et par tjukke lag før en avslutter med blå Ekstra ytterst. Poenget er å bygge opp et relativt tjukt og slitesterkt lag med smøring som tåler noe skrensing, men som samtidig gir feste. Ta uansett med ekstra voks for å legge på dersom slitasjen blir for stor. I morgen må en vurdere hvilken voks som skal være ytterst, alt etter hvor temperaturen blir liggende. På søndag kan det bli nødvendig med et lite klisterlag for å få feste.

Mylla løypeforening minner også denne uken om luesalget:

Mylla løypeforening langrennslue

Sport1 subsidiert pris – vi selger til medlemmer for 100 kroner  (ord. pris 249 kroner)

Bestilles/betales via Vipps til Mylla løypeforening (vippsnr. 18868), merk med lue og navn/tlf. nr. Vi tar kontakt og avtaler utlevering.

Vi får etter hvert også pannebånd og luer i tykkere strikkekvalitet/uten sponsorlogo, viser til lueprøven på medlemsmøte i oktober. Vi informerer så snart de er levert.