Løype- og føremelding 26.01.2024

Vinter og snø, men mildere

Nok en uke med mye snø. Her i våre områder har det også denne uka kommet om lag 30 cm snø fordelt på to snøfall, det siste i dag. Temperaturen denne siste uka har vært langt mer behagelig enn i de foregående ukene.

Ulempen med slike store snøfall er at løypene blir hengende i "lause lufta". Det må flere gangers kjøring til for å få lufta ut av snøen slik at en får ordentlig kontakt med underlaget og at stavtrinsene ikke går rett gjennom. De stadige snøfallene fører også til at løypene over vannene fortsatt plages med overvann.

De neste dagene vil det holde seg mildt med veksling mellom plussgrader og minusgrader. Det er meldt litt snø på tirsdag. Fram mot neste helg vil temperaturen synke litt.

Arilds spor for dagen på FB og hjemmeside vil gi oppdatert informasjon om status for de forskjellige løypene.

Fra morgenen av i morgen, lørdag, vil det holde med å bruke en blå Ekstra, men utover dagen vil en måtte supplere med en mjukere voks, null-Rode/Swix 50/55, da temperaturen vil stige til 2-3 plussgrader. Plussgradene vil holde seg over natta, natt til søndag, og utover dagen på søndag. I utgangspunktet bør en prøve med samme smøring som en avsluttet dagen med på lørdag, da det er vanskelig å bedømme akkurat hvor mye snøen vil bli påvirket av mildværet. Det kan bli tåke på søndag og det vil også påvirke snøen. Våt nysnø er bestandig en utfordring og en bør i det lengste prøve med ulike tørrvokser før en begynner å vurdere klistervoks eller evt. klister. Dette er å prøve og feile, det gir erfaring.

God tur!

Mvh. Olaf Godli

Styret takker for all støtte til drivstoff, maskiner og utstyr!
PS: For de som ikke allerede har gjort det:

Du kan gi ditt bidrag på VIPPS 18868 eller til bankkonto 2220 12 89223
Husk å legge inn navn og adresse, mailadresse samt evt. hyttas gnr/bnr.
Sees i sporet på Mylla!!!

Med vennlig hilsen Mylla Løypeforening, styret