Løype- og føremelding 25. mars 2022

Fra vinter til vår – og førefall

Det har vært nok en uke med mye fint vær og temperaturer som er langt over det som er vanlig for årstiden. Snøsmeltingen har tiltatt ganske mye de siste dagene og en del vind har bidratt til ytterligere å sette fart på smeltingen. Det betyr også mye at temperaturen om natta har vært over null et par netter. Snøsmeltingen har gått utover terrengløypene mange steder med lite snø og det er slik allerede at Arild må løfte opp slettebrett/sporsettere fordi det er tilnærmet snøbart. Vær oppmerksom på slike partier i sør-vestvendte utforkjøringer.

Det er meldt samme vær gjennom helga med plussgrader langt oppe på gradestokken på dagtid. Utover i uka er det meldt noe kjøligere igjen og snøsmeltingen vil avta. Det er ikke meldt om nedbør i varselet som gjelder fram til over neste helg.

Nå er det realt klisterføre. Bruk et tynt lag med grunnklister som må få sette seg litt før en legger på en blanding av isklister og universalklister. Det begynner å bli noe bøss i løypene flere steder på grunn av vinden og det er ofte en fordel å bruke et universalklister med sølv i. Her finnes det flere varianter å velge i. Sjøl har jeg bruk et sølvklister fra Start (Start Wide) de siste ukene som jeg er godt fornøgd med. Utpå dagen/ettermiddagen vil det være behov for å supplere med et rødt klister for å få feste i de våteste løypene. Også her finnes det flere alternativer, men jeg lander stort sett på samme alternativ hver gang det skal rødklister under skiene, nemlig Rode Rossa.

Slik snøforholdene er nå kan det være lurt å utnytte helga til en skitur.

Vi minner om årsmøtet lørdag kl. 16.00. Møtet blir gjennomført via Teams. Se årsmøtepapirene og lenke til møtet på hjemmesiden.

Følg med på Arilds spor for dagen for å se hvordan løypekjøringen blir lagt opp.