Løype- og føremelding 25.03.2011

"Føreforholdene har endret seg i betydelig grad den siste uka pga det været vi har hatt med temperaturer opp i 8-10 plussgrader. De siste par dagene har det vært kjøligere og snøsmeltingen har avtatt mye sammenlignet med mandag og tirsdag. Det er meldt kjølig og fint vær i helga, ned i minus 10 grader i morgen tidlig og nesten like kaldt på søndag morgen. Utover dagen søndag vil temperaturen igjen passere null, etter varselet.
Arild har sendt følgende melding i dag tidlig:
På Svea/Mylla er det -8. Nypreppede løyper: Grøntjern, veien Mylla Syd, Formoløypa, Ballangrudhøgda, Kalvsjø.
Forsiktig; det er enkelte bare partier i sydhellinger, og noen steder har vann kjøyvet, slik at det er mye is, dette er på to steder veien Mylla Syd.
Ingen prepp Skjerpelykkja, snøen er nesten borte i bakken. Myllavannet er speilblankt, ta frem skøytene. Ingen scooterprepp. Fint å gå på skaren.
Klubbmesterskap på Svea Skistadioen Lørdag kl. 11.
Det er fortsatt nok snø i det høgdelaget som løypene ligger på, men snøsmeltingen har vært betydelig i sørhellingene. Det kan gi enkelte bare flekker.
Smørningstips: Grunnklister/isklister som underlag. Dersom mulig, la skia avkjøle før ”dagens smørnig” legges på. Festelaget kan bestå av universalklister, for eksempel Swix VM-klister, Rode Multigrade klister eller Start universalklister. Ikke legg på for mye klister, sørge for at klisteret er jevnet godt utover. Litt avhengig av hvor kornet snøen er kan det være en fordel å legge et lag med Blå ekstra utenpå klisteret etter at det er avkjølt.
Til uka og framover mot neste helg er det igjen meldt om temperaturer godt over null og med muligheter for regn.
Olaf Godli"