Løype- og føremelding 25.01.2008

"Siste uke har det kommet litt nedbør i form av våt snø som etter hvert har gitt grovkornet snø i skiløypene. Dette gir grunnlag for et svært godt skiføre, men samtidig en betydelig slitasje på smørningen. Jeg kommer tilbake til dette.
Værvarselet for helga er svært bra med tanke på skigåing, stort sett oppholdsvær med muligheter for en snøbyge eller to i morgen og litt natt til søndag. Temperaturer omkring minus 2-4 grader.
Løypene blir delvis kjørt i kveld og delvis tidlig lørdag morgen. Det er litt usikkert hvor mye scooterløypene blir kjørt, delvis fordi det enkelte plasser er i hardeste laget for at det er noe poeng å kjøre med scooter. Løypene over vannene står veldig bra siden forrige helg.
Løypa ned til Kalvsjø ble kjørt for noen dager siden, løypa ned til Jevnaker øst er ikke kjørt den siste tiden, men det er fullt mulig å ta seg fram i den traseen slik det er nå. Løypa fra badeplassen ved Svea og ned til Muttatjernet ble kjørt i går. Løypa fra Grua og til Svartbekken er kjørt i dag (Skiforeningen)
Løypa fra Sliperiet over Grøntjern til Bislingen kjøres av Skiforeningen. De siste helgene har det enkelte dager ikke vært kjørt som planlagt grunnet problemer med løypemaskinen. Skiforeningen har nå satt sin nye løypemaskin i drift og Grøntjernsløypa skal iht. kjøreplan kjøres på morgenen i helgene. Vi anbefaler den flotte runden over Grøntjern, gjerne rast på Bislingen og ned Formoløypa til Åssjøvika i Mylla.
Jeg minner ellers om meldingen som ble sendt ut før i dag vedr. turrennet Mylla rundt til neste helg. Møt opp og delta i løpet!
Smøretipset er enkelt og mye det samme som forrige helg. Nykjørte løyper vil til en viss grad dempe noe av den ”høveleffekten” som den grovkornede snøen har på smørningen, men det vil fortsatt være et føre som sliter på smøringen. Det er i hovedsak to alternativer:
Grunnvoks som smeltes inn, skiene avkjøles (ute) og deretter dekkes grunnvoksen med dagens festevoks som ser ut å kunne blir VR45 eller Blå ekstra. Ha med mildere alternativer dersom temperaturen eller luftfuktigheten blir høyere enn varslet.
Grunnklister som smeltes inn og dekkes med universalklister (f.eks. VM-klister, Rode Multigradeklister). Det er absolutt en fordel å avkjøle skiene mellom pålegging av grunnklister og universalklister. Skiene kjøles på nytt og klisteret (som ikke bør være alt for tjukt lagt på) dekkes med samme tørrvoks som nevnt over.
Disse alternativene er i praksis likeverdige når det gjelder å få godt feste. Alternativet med klister er imidlertid noe mer slitesterkt. Alternativ kan velges ut fra lengden på turen.
Olaf Godli
Norsk Bonde- og Småbrukarlag
Tlf.: 24 14 89 53 / 97 54 61 42"