Løype- og føremelding 24.12.2020

Endelig fikk vi se sola!

Gråværet holdt seg stabilt fram til og med tirsdag og med tildels sterk nedbør innimellom. I går, lille julaften, klarnet det endelig opp og det medførte fint skiføre og stor førjulsutfart til Mylla.

Mylla løypeforening fikk sin nye løypemaskin i går og gårsdagen gikk med til opplæring på den nye maskinen. Maskinen vil bidra til å sikre gode løyper i vårt område, så sant det er snø nok til å bruke maskinen. Dere kommer til å se den nye, røde løypemaskinen utover vinteren.

Det noe kjøligere og fine vinterværet vil holde seg fram til lørdag ettermiddag. Da vil temperaturen igjen stige og passere null natt til søndag. Vi får samtidig nedbør, først som snø. Nedbøren vil går over til sludd (og tildels regn) slik varselet er nå. Det meldes om mye nedbør, særlig på søndag, men også på mandag og tirsdag kan det komme en god del. Temperaturen vil ligge rundt null eller litt over fram mot nyttårshelga, deretter vil temperaturen igjen synke.

Snøen er grovkornet og gir sterk slitasje på smørningen. I går og i dag har jeg brukt et tynt lag med grunnklister, dekket med et slitesterkt universalklister som igjen har vært dekket av Blå ekstra. Det gir godt feste og god glid. Ta med tørrvoks for å legge på ekstra voks dersom du likevel skulle oppleve å få glatte ski eller dårlig glid. Husk at skiene må være kalde før du legger voks over klisteret.

Det er flere typer universalklister å velge mellom. Sjøl bruker jeg ofte det "gamle" Swix VM-klisteret (fra VM i Oslo 1982). Det fungerer fint som underlag for tørrvoks under slike forhold som vi har disse dagene.

Dette smørningstipset vil også gjelde for i morgen og fram til det begynner å snø på lørdag ettermiddag. Med nysnø må klisteret fjernes. Det er ikke enkelt å gi et smørningstips fra søndag og framover. Det må vurderes ut fra hvordan hvordan temperatur og nedbør faktisk blir.

Mylla løypeforening ønsker alle medlemmer og bidragsytere god jul og håper på mange fine skidager i romjula - sjøl om det kanskje ser ut for at det ikke blir det aller beste været et par dager.

Vennlig
hilsen