Løype- og føremelding 23.02.2024

Snø, sludd, regn og vind!

Nedbør i alle varianter har preget værbildet de to siste dagene etter et par fine dager tidligere i uka. Det har kommet forholdsvis mye nedbør, men heldigvis har ikke alt kommet som snø. I det hele tatt har vi, etter min mening, for lengst passert grensen for når et snøfall er til nytte og glede til bare å være til bry og besvær. Bare spør alle løypekjørere, ryddemannskaper og andre som har et ansvar for å "rydde opp" etter alle snøfallene i vinter.

Så kan en alltids spørre om hvor mye energi en skal bruke på å ergre seg over noe en ikke får gjort noe med, men det var i hvert fall godt å få sagt det!

Det har ikke vært mulig eller hensiktsmessig å kjøre løyper de siste par dagene, men jeg regner med at det blir gjort forsøk på å kjøre i morgen. Snøen er gjennomvåt, tung og vanskelig å bearbeide. Det beste som kunne skje nå var om det kunne bli noen kuldegrader et par dager. Da vil snøen fryse sammen og det blir enklere å få til gode løyper som setter seg.

Yr melder imidlertid om fortsatt mildvær og noe nedbør gjennom helga, kanskje mest natt til søndag og da som snø.
Utover i uka ser det ut for at det kan bli litt kjøligere, men fortsatt veksling mellom plussgrader og minusgrader.

Arilds spor for dagen på FB og hjemmeside vil gi oppdatert informasjon om status for de forskjellige løypene.

Mildværet medfører at smørningstipset som har vært gjengangeren stort sett i hele vinter; blå voks/blå Ekstra, ikke lenger gjelder. Nå er det tid for mjukere vokser eller kanskje klister.

Klister kan være utfordrende dersom det kommer litt tørrere snø, men det må vurderes fra dag til dag. I utgangspunktet kan Swixvokser med betegnelsen 60/65/70/75 prøves, men det er det konkrete føret og forholdene ellers som bestemmer det endelige valget. Med gjennomvåt snø og ikke nedbør kan et med rødt klister som topplag være en god løsning. Med kuldegrader og omdannet snø vil isklister/grunnklister dekket med et universalklister (og kanskje tørrvoks ytterst) bli et veldig godt alternativ.

Mvh. Olaf Godli

Styret takker for all støtte til drivstoff, maskiner og utstyr så langt i sesongen! Det er fortsatt mulig å gi et bidrag for dem som ikke har rukket det!

Husk å legge inn navn og adresse, mailadresse samt evt. hyttas gnr/bnr.

Ses i sporet på Mylla!!!

Med vennlig hilsen Mylla Løypeforening, styret