Løype- og føremelding 16.02.2007

"I skrivende stund er det -1,5 grader og lett snøvær på Svea hos maskinfører Arild Bernstrøm.
Værvarselet for de nærmeste dagene er mildt vær, forhåpentligvis under 0, lett nedbør i dag og i morgen, mest trolig som snø, klart med sol på søndag, overskyet mandag og snø fra tirsdag. Langtidsvarslet melder nedbør flere dager utover i uka som kommer. Mildværet kan bety at utfordringene med å smøre riktig blir noe større i de kommende dagene enn det var sist helg.
For å rasjonalisere varslet om løyper noe vil jeg definere noen løyper ved navn og bruke disse navnene seinere.
Treningsrunden er løypa som går fra Svea skilags hytte vis Johnsrud, Stormyra, Kalrasten/Beltern, sørenden av Svea, tilbake til Brattlia og skihytta. (Det er sjølsagt mulig å gå denne runden i motsatt retning. Vær imidlertid oppmerksom på at det fortsatt er lite snø i bakkene fra skihytta mot Johnsrud og Stormyra)
Ballangrudrunden tar av i Treningsrunden på Stormyra, passerer Volla, Ballangrudhøgda, Vestenden/Trantjern, Myllsdammen, Beltern/Kalrasten og opp til Stormyra, evt. tilbake i løypene på eller vest for Svea (Brattlia)
Disse to hovedløypene vil bli kjørt i dag og evt. i morgen alt etter hvor mye snø som kommer.
Løypa fra Stormyra og mot Jevnaker ble kjørt for et par dager siden.
Løypa fra Myllsdammen og ned til Sliperiet (på kartet står det Mylla sag, men lokalt er navnet Sliperiet etter tresliperiet som stod der en gang) er satt i god stand i løpet av de siste dagene. Denne løypa fortsetter nordover mot sørenden av Sveavannet og er et godt alternativ for å unngå å gå over vannene.
Løypa fra Grua til Svea er oppkjørt, det samme gjelder fra Sliperiet og ned mot Aurtjernet.
Se også føremeldingen på www.skiforeningen.no
Vannene er problematiske. Det er mye overvann, til dels svært mye, og dersom en er uheldig og kommer utenom den oppkjørte løypa er det gode muligheter for å bli skikkelig våt på beina! Sjøl i de oppkjørte løypene bærer det forholdsvis dårlig. Rådet er: Unngå vannene dersom det finnes andre alternativer! Kombinasjonen av mildvær og snøfall gjør at denne situasjonen trolig vil vedvare de nærmeste dagene.
Vegen på sørsida av Mylla er ikke brøytet de siste dagene. Her vil det bli lagt et klassisk spor på begge sider av vegen og med muligheter for å skøyting i midten mellom sporene.
Den ”nye” løypa fra Fuglemyra innerst i vegen opp mot Åssjøvatna og opp mot Bislingen blir foreløpig ikke preparert fordi det fortsatt er for lite snø. Jeg vil anta at det bør være mulig å gå opp mot Bislingen i den løypa, men at det er noe mer problematisk å kjøre utover.
Søndag vil turrennet Mylla rundt bli arrangert i disse løypene. Fra om lag kl 12.00 og et par timer framover vil det være ekstra stor trafikk med løpere som har det noe mer travelt enn den gjennomsnittlige søndagsskiløper. Løpet går fra skihytta og sørover forbi Brattlia, sørenden av Svea, mot Sliperiet, opp til Myllsdammen, Vestenden, over Ballangrudhøgda til Stormyra, deretter Kalrasten/Beltern og tilbake til skhytta. Vær oppmerksom!
Det er laget i stand egne akebakker/skileikanlegg på Skjerpelykkja (nord for Kalrasten) og på jordene ved Johnsrud.
Smøretips: Det kan se ut for at vi går inn i en periode med ”nullføre” eller tilnærmet nullføre. Dette byr på noen utfordringer. For å unngå problemer med glatte og/eller isete ski er det lurt å investere i noen smørningsbokser som er litt dyrere enn de gamle og tradisjonelle fiolette og røde alternativene. Det er noe vanskeligere å gi et helt konkret tips denne helga enn slik det var forrige helg. Mitt råd er: Gå til innkjøp av SWIX VR 50, VR 55, VR 60, VR 65, VR 70 og VR 75.(Stigende tallverdi ved stigende temperatur og fuktighet) Dette er forholdsvis dyre smørninger, men du vil garantert få mye bedre ski dersom velger rett voks blant disse. Studèr forholdene i løypa og ikke minst luftfuktigheten før du velger smørning. Lær deg til å kombinere smørninger med ulik hardhet.
Olaf Godli"