Løype- og føremelding 13.01.2023

Roligere vær i vente

Vi har lagt bak oss en uke med mildvær, nedbør som både regn og snø og vanskelige forhold for løypekjøring, akkurat som forventet. Også denne helga vil by på nedbør, men temperaturen er på tur nedover og nedbøren kommer som snø. Snøværet fortsetter litt utover i uka, men framover mot neste helg ser det ut for at vi får et mer rolig og normalt vintervær.

Løypekjøringen er tatt opp igjen for fullt, men løypene vil fortsatt være preget av all nedbøren som har kommet. Det skal en del mer kjøring til for å få presset sammen snøen slik at løypene ikke blir hengende i lause lufta. All nedbøren har sjølsagt også gjort det problematisk med løypekjøring over vannene pga. alt overvannet. Kaldere vær vil etter hvert hjelpe til.

Følg med på Arilds daglige meldinger via FB og hjemmesiden for status over løypekjøringen.

Det er utfordrende å velge rett smøring slik forholdene er nå. Snøen er svært fuktig og vil være det gjennom helga, sjøl om lufttemperaturen går noe ned. Sporene blir fort blanke pga. fuktigheten og det betyr at en må velge smøring som er mjukere/varmere enn det lufttemperaturen tilsier for å få greit feste. Smøringsvalget vil også avhenge av om løypene er nykjørte eller det har gått noe tid siden siste kjøring.
Det er kanskje særlig i morgen at det kan bli problemer med glatte løyper. Påfyll av noe tørrere og kaldere snø fra lørdag kveld vil gjøre det noe enklere på søndag.

På lørdag kan en ta utgangspunkt i null-Rode eller en Swix 50 voks. Prøv med det og juster opp eller ned etter fuktigheten i snøen. Dersom en ser at det er blanke spor er det bare å justere opp med en gang, for eksempel Swix 55, 60 osv. Her må en prøve seg fram.

På søndag kan en ta utgangspunkt i at blå ekstra (Swix V40) vil holde, men også da bør en ha med voks som er både kaldere og mildere. Slik forhodene er nå er det liten tvil om at felleski er det enkleste alternativet for å få brukbare ski, tross alt.

Luesalget fortsetter:

Mylla løypeforening langrennslue

Sport1 subsidiert pris – vi selger til medlemmer for 100 kroner  (ord. pris 249 kroner)

Bestilles/betales via Vipps til Mylla løypeforening (vippsnr. 18868), merk med lue og navn/tlf. nr. Vi tar kontakt og avtaler utlevering.

Vi får etter hvert også pannebånd og luer i tykkere strikkekvalitet/uten sponsorlogo, viser til lueprøven på medlemsmøte i oktober. Vi informerer så snart de er levert.