Løype- og føremelding 12.03.2010

"Den jevne kulda som vi har hatt helt siden begynnelsen av desember har sluppet taket. De siste dagene har det vært reine påskestemningen i løypene. Snøen synker raskt sammen og skiføret endrer seg i betydelig grad. Hele løypenettet som maskinkjøres ble kjørt i går ettermiddag. På morgenen i dag var det trikkeskinner og skarpt føre som sjølsagt endrer seg noe utover dagen etter hvert som sola får mer tak. Vekslingen mellom tining og frysing vil også påvirke skiføret framover ved at snøen blir langt mer grovkornet enn det vi har tidligere i vinter. Grovkornet snø betyr klister.
De scooterkjørte løypene vil bli kjørt i ettermiddag.
Løypekjøringen vil bli intensivert framover og vurdert mer etter behov som en konsekvens av de økte temperaturforskjellene mellom dag og natt.
I følge varselet skal temperaturen i helga holde seg under 0 grader. Det vil imidlertid være lurt å forberede seg på at temperaturen midt på dagen/ettermiddagen faktisk kan gå over 0.
Smørningstips: Universalklister (Swix VM-klister eller Rode Multigrade) i et jevnt, forholdsvis tynt lag som dekkes med tørrvoks – f. eks. Blå Ekstra. Ved lengre turer og tidlig på morgenen kan det være lurt å legge på et tynt lag med grunnklister for å øke slitestyrken på smørningen. Ta med mjukere klister for å legge på utover dagen dersom temperaturen stiger og snøen begynner å bli våt. Forhåpentligvis vil det ikke bli behov for rødt klister denne helgen, i hvert fall ikke dersom værvarselet holder stikk.
Forespørselen fra styret i Mylla løypeforening om at en ønsker kontakt med en arkitekt, gjentas også i denne meldingen. Ta kontakt via sundelin@bekkelaget.no
Olaf Godli"