Løype- og føremelding 12.01.2023

Vinter og kaldt, mildere nå i helga
Kulda, som beit seg skikkelig fast forrige helg og noe ut i uka, har heldigvis gitt seg for noen dager. De siste par dagene har det vært mildt i de høgereliggende områdene mens kulda fortsatt har holdt stand i lågereliggende områder, men ikke så ille som forrige helg. I dag var det for eksempel fortsatt minus 15 nede på Roa mens på Mylla lå temperaturen rundt null eller litt under. Det har ikke vært noe nedbør den siste uka.

Løypene holder seg forholdsvis godt etter det kalde været, men en merker at mildværet har en effekt på snøen som gjør at snøen blir lausere. Dette merkes best der vinden fra nordvest har tatt tak. Vinden har også ført til noe bøss i løypene.

Arild melder at en en del av løypenettet vil bli frisket opp igjen på fredag kveld. Arilds spor for dagen på FB og hjemmeside vil gi oppdatert informasjon om status for de forskjellige løypene.

Det vil holde seg forholdsvis mildt gjennom helga. Fra søndag ettermiddag/kveld skal temperaturen igjen gå ned og det blir kaldere utover i uka og fram mot neste helg. Slik varselet er nå ser det imidlertid ikke ut til at det skal bli like kaldt som vi hadde det for noen dager siden. På søndag vil det komme 3-4 cm med snø, utover det er det ikke meldt om nedbør i 10-dagers varselet.

Temperaturstigningen de siste par dagene har bidratt til et svært godt skiføre. Dette skyldes i første rekke at mildere luft mot den svært kalde snøen gir en viss rimeffekt som igjen gir god glid og lett føre. Denne effekten avtar over tid.

Både i går og i dag hadde jeg god glid og godt feste med et underlag av blå ekstra (Swix) og null-Rode som topplag. Null-Rode er en svært anvendelig skismøring på slike forhold da verken glid eller feste blir dårligere sjøl om en kommer inn i områder der det kan være flere kuldegrader. I utgangspunktet er denne voksen beregnet på bruk i overgangen mot varmegrader, men den har i praksis et mye videre anvendelsesområde, så sant snøen er noen dager gammel. På søndag og med noe nysnø, bør en gå tilbake til blå ekstra eller tilsvarende blå vokser.

Mvh. Olaf Godli

Styret takker for all støtte til drivstoff, maskiner og utstyr!
PS: For de som ikke allerede har gjort det:

Du kan gi ditt bidrag på VIPPS 18868 eller til bankkonto 2220 12 89223
Husk å legge inn navn og adresse, mailadresse samt evt. hyttas gnr/bnr.
Sees i sporet på Mylla!!!

Med vennlig hilsen Mylla Løypeforening, styret

Kanalløypa med kalde steiner  Foto: Lene Li Dragland