Løype- og føremelding 09.03.2007

"Alle løyper ble kjørt i går og forrige dagen. Forholdene er fine til tross for mildvær de siste dagene. Lykken er at nedbøren som kom som regn i låglandet, kom som snø fra om lag 400 m.o.h og høgere.
Løypene over Bislingen er svært fine med masse nysnø og fint vinterlandskap. Mildværet har også, utrulig nok, virket til at vannene har blitt framkommelige igjen. Alle vannene er kjørt og løypene er fine, varsler løypekjørerne.
I natt var – 6-7 grader i Svea/Mylla-området. Vekslingen mellom minus og pluss gjør at føret over tid blir skarpere og skarpere. Det betyr at klisteret må fram for å få skikkelig feste og et feste som varer en stund uten at skiene blir helt blanke. Dette gjelder spesielt dersom en holder seg i løypene som går opp til vel 550-600 meter o.h. Over Bislingen og Ballangrudhøgda kan det fortsatt være så tørt at klisteret vil føre til ising, spesielt dersom en kommer utenom de oppkjørte løypene.
Som dere skjønner kan det være litt vanskelig å komme med et helt konkret smøretips, men jeg kan komme med et par alternativer slik at dere kan vurdere hvilket dere vil bruke ut fra forholdene der dere skal gå.
Dersom dere antar at det i hovedsak vil være forholdsvis tørt der dere skal gå; bruk en underlagsvoks som smeltes inn under skiene. La skiene avkjøles før dere legger på en blå ekstra/VR 45 eller evt, en mildere voks dersom temperaturen er på tur oppover.
Dersom løypene er harde og på grensen til isete; legg på et tynt lag med grunnklister, avkjøl skiene, legg på et universalklister og dekk til klisteret med en blå voks (blå ekstra/VR 45). Voksen må ikke legges på før skiene er avkjølte. Voks over klister kan på det føret som er nå gi svært gode ski, samtidig som smørningen blir noe mindre aggressiv dersom dere kommer inn i partier der snøen er tørr.
Værmeldingen varsler om noe nedbør i morgen, trulig sludd/snø. På slikt føre bør en prøve seg fram med voksalternativene før en evt. prøver med klister. Søndag er det meldt om temperaturer på 10 grader pluss!!!. Dersom dette holder stikk er det definitivt klisterføre, universalklister i bånn og dekke med rødt klister etter hvert som temperaturen stiger.
Jeg minner om at Svea Skilag arrangerer skirenn i morgen fra skihytta med over 300 deltakere. Det betyr svært stor trafikk i løypene rundt skihytta.
Se også www.skiforeningen.no
Olaf Godli"