Løype- og føremelding 09.02.2007

"Velkommen til første løype- og føremelding fra Mylla løypeforening.
Endelig har det kommet så mye snø at det nå må sies å være gode forhold i de aller fleste løyper!
Den siste uka har det kommet 15-20 cm med snø og det betyr at Arild Bernstrøm kan ta i bruk den store løypemaskinen for alvor.
I løpet av torsdag ble følgende løyper kjørt:
Treningsrunden med utgangspunkt fra Svea Skilags hytte, over Johnsrud – Stormyra- Kalrasten – Brattlia og tilbake til skihytta.
Fra Stormyra, over Volla, Ballangrudhøgda, Vestenden/Trantjern, langs vegen på sørsiden av Mylla til Myllsdammen (vegen er brøytet for tømmerkjøring, det legges et spor på siden av vegen) pluss løype fra Sliperiet og tilbake til sørenden av Svea.
Løype fra Stormyra og ned til Østre Jevnaker/Kinge.
I daga fredag kjøres løype over vannene med scooter, dvs løype fra Svea nord, over Beltern, Mylla, Trantjernet, Ølja og fram til Tverrsjøen.
I løpet av natt til fredag kom det om lag 3 cm snø. Det er mulig at løypa fra Kalrasten, over Stormyra, Ballangrudhøgda osv. vil bli kjørt på nytt med den store maskinen. Dette vil i så fall mest sannsynlig skje lørdag morgen.
For løyper som kjøres i Skiforeningens regi, se www.skiforeningen.no
Temperaturen har de siste dagene ligget forholdsvis stabilt omkring -10 grader og med overskyet vær. Siste varsel er oppklarning og med muligheter for litt høgere dagtemperatur og tilsvarende kaldere om natten.
Snøen som har kommet er veldig luftig og løs pga den forholdsvis låge temperaturen. I noen grad vil slik snø gi dårligere feste enn snø som er eldre og noe mer omdannet. Det anbefales generelt å smøre noe ”mildere” enn temperaturen skulle tilsi for å få godt feste og dessuten ikke gni smørningen for hardt ut. Anbefalt smørning VR/VF 40 (Swix) Ta med VR 45 og bruk denne dersom skiene fortsatt ikke sitter.
For at løypeforeningen skal kunne tilby et best mulig produkt vil vi gjerne ha kommentarer til mulige forbedringer som kan/bør gjøres, sjølsagt innenfor rimelighetens grenser!
God helg og god tur!"