Løype- og føremelding 08.03.2024

Harde løyper og klisterføre

Været har vært betydelig bedre den siste uka og særlig sammenlignet med forrige helg. Etter at nedbøren ga seg og det klarnet opp har det vært flere dager med strålende vær og nesten påskestemning. Vekslingen mellom kuldegrader om natta og plussgrader på dagtid gir rask omdanning av snøen, grovkornet snø og faste, fine løyper; altså klassisk klisterføre.

En liten ulempe med disse forholdene er at løypene må friskes opp jevnlig, om ikke daglig, sjøl om det ikke kommer nedbør. Smeltingen i sør- og vesthellinger tærer fort på snøen og gir slingrete og til dels farlige løyper når snøen fryser til igjen på ettermiddag og kveld/natt.

Arilds spor for dagen på FB og hjemmeside vil gi oppdatert informasjon om status for de forskjellige løypene.

Det er ikke meldt om nedbør så langt fram varselet går. Det vil bli noe kaldere gjennom helga og med overskyet oppholdsvær. Det betyr et mer stabilt føre gjennom helga. Utover i uka vil det for meste holde seg overskyet, men med enkelte solgløtt på tirsdag/onsdag. Vekslingen mellom plussgrader og minusgrader vil fortsette over helga.

Det er et veldig godt skiføre om dagen og for dem som liker faste løyper, lette forhold og stor fart er det bare å glede seg.

Klassisk smørningstips for slike forhold:

Legg et tynt lag med grunnklister som bør herde/tørke litt før du går videre. Bruk gjerne grunnklister på sprayboks, da er det enkelt å få til et jevnt lag.
Deretter legger du på et universalklister, her er det mange varianter å velge mellom. De siste dagene har jeg gått på en blanding av Rode Violet klister og Guruwax klister. Det gir en veldig slitesterk "pute" og et godt grunnlag for et evt. rødt klister som en gjerne trenger på de dagene snøen tar opp mye varme fra sola og da særlig på ettermiddagen. Dersom en går forholdsvis tidlig på dagen og avslutter før temperaturen er på det høgeste, vil en klare seg godt uten rødt klister. Dersom rødklisteret må fram, er Rode Rossa et godt alternativ.

Mylla løypeforening avholder årsmøte lørdag 16. mars. Møtet arrangeres som et Teamsmøte. Innkalling og sakspapirer finner du på hjemmesiden.

Mylla løypeforening vil også i år arrangere skidag/familiedag i Skjerpelykkja på palmesøndag, 24. mars. Dette kommer vi tilbake til i kommende meldinger.

God tur!
 Mvh. Olaf Godli

Styret takker for all støtte til drivstoff, maskiner og utstyr så langt i sesongen! Det er fortsatt mulig å gi et bidrag for dem som ikke har rukket det!

Husk å legge inn navn og adresse, mailadresse samt evt. hyttas gnr/bnr.

Ses i sporet på Mylla!!!

Med vennlig hilsen Mylla Løypeforening, styret

Løypemaskinen ved Trantjern fredag ettermiddag. Veldig bra resultat!

Foto: Lene Li Dragland