Løype- og føremelding 05.03.2010

"Ubetydelig med snø i første del av uka. Det har vært en uke med fortsatt vinterlige temperaturer om natta, men utover dagen har det vært et svært flott vær de siste dagene med godt skiføre. Slik ser det også ut til å bli denne helga som kommer nå. Over helga varsles det mildere vær om dagen og fortsatt kaldt om natta. Det vil gi vekslende tining og frysing som gir skarpere føre og større slitasje på smørningen.
Alle løyper er kjørt i løpet av de siste dagene. Slik løypene står i dag vil det ikke bli gjort noen ny gjennomkjøring før lørdag ettermiddag. Hele Formoløypa fra er nå preparert fra Åssjøvika i Mylla og opp til Bislingen. Det betyr at tømmerkjøringen i Åssjøvegen er ferdig for denne vinteren. Tømmerkjøringen fra drifter lenger inn ved Trantjern og Ølja fortsetter fram til påske, etter det vi har fått beskjed om.
Slik føreforholdene nå endrer seg vil det ikke lenger holde med et standard smøretips på Blå Ekstra. Det vil si, Blå Ekstra kan fortsatt brukes, men etter hvert i kombinasjon med noe grunnsmørning eller et flortynt klisterlag. Utover ettermiddagen kan det være behov for noe mjukere voks for å få feste der sola står inn i løypene. Akkurat nå i overgangen mellom vintersnø og vårsnø kan det være litt vanskelig å gi et helt nøyaktig tips til hvilken smørning som skal nyttes som toppfeste. Det beste rådet jeg kan gi er å ta med et lite utvalg av smørning med forskjellig mjukhetsgrad.
Jeg har følgende melding fra styret i Mylla løypeforening:
”Mylla Løypeforening ønsker kontakt med en praktiserende arkitekt. Vi håper å finne en blant våre medlemmer. Ta kontakt med Jarle Sundelin på tlf. 92053635 eller mail sundelin@bekkelaget.no.""
24 14 89 53/975 46 142"