Løype- og føremelding 04.02.2011

"Det har kommet nærmere 10 cm med tettpakket, fin snø de siste dagene. Denne snøen vil i betydelig grad dempe det skarpe føret som ble resultatet etter mildværet for to uker siden.
Arild har sendt følgende melding i dag tidlig:
På Svea/Mylla er det -3 og 5 cm nysnø. Det har vært veldig vind i natt, løypene som ble kjørt i går har snødd og føyket igjen. Begynner på nytt idag. Alle løypene blir preppet. Grøntjernløypa over Bislingen og videre ned Formoløypa blir preppet lørdag morgen. Ake, lekebakken med bålplass på Skjerpelykja blir preppet. Scooterløypene blir preppet til Skibussene kommer på Mylla lørdag morgen og søndag hvis behov.
MINNER OM TURRENNET MYLLA RUNDT NESTE HELG.
Dette betyr at vi går mot nok en skihelg med svært gode forhold i alle løyper. YR melder om nattetemperaturer ned mot 4-5 grader minus og stigende temperataurer utover dagen, men det ser ikke ut for at temperaturen vil gå over null.
Smørningstipset er fortsatt enkelt etter at nysnøen kom. Det bør kunne gå helt greit uten grunnvoks. Tipset blir derfor mye det samme som tidligere i vinter; legg på to lag med Blå Ekstra som smeltes under skia. Legg på topplag bestående av Blå ekstra fra morgenen av og med overgang til VR 50 utover dagen, spesielt der sola begynner å få et visst tak. Kunsten er å vurdere temperaturen i snøen i forhold til lufttemperaturen og luftfuktigheten. Det avgjør valget mht. toppfeste og dessuten tjukkelse på festesmørningen. Prøv dere gjerne fram, for eksempel ved å smøre skiene ulikt og deretter erfare hva som gir best resultat.
Jeg har holdt meg til SWIX smørning i disse enkle tipsene. Det kan være greit å vite at det finnes mange ulike smørningsmerker på markedet som også gir like godt resultat som SWIX, for eksempel Rode skismøring eller Start eller Rex.
Kasserer Jarle Sundelin har sørget for at Mylla løypeforening nå er registrert i ”grasrotregistret” i Brønnøysundregistrene. Det betyr at Mylla løypeforening kan motta sin andel av grasrotandelen ved å oppgi org.nr. 989834770 eller navnet på foreningen til kommisæren. Dette vil forhåpentligvis gi kjærkomne inntekter til foreningen.
Årsmøtet 2011 er lagt til lørdag 1. oktober. Denne dagen vil også bli brukt til dugnader i løypene. Jeg ber om at denne datoen merkes av.
24 14 89 53/975 46 142"