LØYPE- OG FØREMELDING 24.01.2013

Hei,
Værtypen med overskyet, lett snøvær og forholdsvis stabile temperaturer rundt 10-12 minusgrader ser ut til å fortsette også gjennom den helga vi har foran oss. Den tørre og luftige snøen bidrar etter hvert til at det blir mulig å kjøre opp de fleste løyper, men enkelte plasser er det bare akkurat så mye snø at det går an å komme fram, jfr. Arilds melding i dag tidlig.
Den luftige snøen er ikke et ideelt utgangspunkt for løypekjøring fordi sporene setter seg dårlig. Samtidig fører det stadige drysset til et trått føre.
Det er viktig å velge både glidvoks og festevoks som gir så liten friksjon som mulig, men samtidig feste i motbakkene. Velg CH6 eller LF6 (Swix) som glidvoks, da får du en glatt og hard overflate i glidsonene. Bygg opp festevokssonen med å smelte inn to-tre lag med en hard/kald festevoks, avkjøl skiene og legg på en vanlig blå voks som er litt mildere for å få tilstrekkelig feste. For den som har tid til det; prøv skiene med bare den harde voksen i festesonen og «smør deg» fram til det punktet der en både har tilstrekkelig feste og samtidig god gli ved å legge på flere tynne lag med den litt mildere toppvoksen og prøve skiene etter hvert.
Følg med på Arilds «Spor for dagen» på hjemmesiden.
Olaf