LØYPE- OG FØREMELDING 16.01.2009

«Det er svært harde og isete løyper etter mildværet som var sist søndag og mandag. Snøen som har vært varslet i flere dager lar vente på seg. Det har kommet 2-3 cm lett, kald snø i dag, men det er alt for lite til å kjøre nye løyper på med det harde underlaget som er nå.
Det er heller ikke meldt så mye snø i morgen at det er grunn til å regne med at det vil være mulig å få kjørt løyper da. Varselet for søndag melder om noe snø, men fortsatt er det usikkert hvor mye som kommer.
Konklusjon p.t.: Ingen løypekjøring i dag og i morgen – kan være en mulighet utpå dagen søndag dersom det kommer mer snø enn varselet indikerer.
Det er sjølsagt mulig å gå, med forsiktighet, i løypene slik de er og langs Mylla vil jeg tru at det kan være rimelig greit. Det vil imidlertid være problematisk i utforkjøringer og andre bratte deler fordi ploging/skrensing vil fjerne det vesle snølaget som har kommet med en gang.
Det er heller ikke enkelt å gi nok godt smørningstips. Ut fra temperatur og snøkonsistens på topplaget vil en vanlig blå voks gi feste. Problemet er at en raskt vil komme ned på et mye hardere underlag der den blå voksen ikke gir skikkelig feste samt at slitasjen vil være rimelig stor. Innblanding av klister anbefales ikke med den tørre snøen som har kommet i dag. Prøv dere fram med ulike varianter av blått og mildere vokser, altså Blå Ekstra evt, VR45 evt VR 50 for å få feste.
Varselet for kommende uke sier 15-20 cm snø, men pr i dag er jeg faktisk ganske usikker på hvor mye som vil komme.
Tlf.: 24 14 89 53 / 97 54 61 42
 "