LØYPE OG FØREMELDING 10. JANUAR 2014

Det ekstraordinære været som vi hadde i jule- og nyttårshelga ser heldigvis ut til å ha gitt seg. Snøfallet i begynnelsen av uka har, sammen med tidligere snøfall, bidratt til at det er en såle av is og snø som det er mulig å lage fine skiløyper ut av.
Føreløpig gjelder dette løypa langs Mylla og opp Åssjøvegen. I tillegg vil det bli gjort forsøk med å kjøre løyper med maskin fram til Tverrsjøen. Hvordan muligheten er vest/sør for Tverrsjøen vet jeg ikke.
Dette betyr at løypenettet er forholdsvis begrenset. Tidligere i uka har det vært tilløp til kaos i løypene på kveldstid bl.a. pga at mange idrettslag har lagt treningen sin dit. Det har allerede skjedd påkjørsler som er vonde erfaringer, bokstavelig talt, å gjøre på det harde føret.
Det er grunn for å tru at det vil bli enda flere skiløpere nå i helga. Det er sjølsagt svært hyggelig at så mange benytter seg av det tilbudet Mylla løypeforening kan klare å presentere under de rådende forholdene, men det stiller samtidig krav til alle skiløpere om å utvise en viss løypekultur. Det vil i første omgang bety å overholde høyreregelen (gå etter hverandre og ikke i flokk), ikke stoppe opp midt i løypa på isete/uoversiktlige plasser (og bli stående i løypa) og dessuten å holde kontroll på evt. hunder og spesielt hunder i band. Føret er som sagt skarpt og det er viktig å kunne beregne egen og andres hastighet.
Når det gjelder mer informasjon om løypekjøring vil jeg bare henvise til «Arilds spor for dagen» på hjemmesiden til Mylla løypeforening som oppdateres hver dag nå sesongen.
Det er meldt muligheter for et lite snødryss i morgen og natt til søndag, men trolig blir ikke det veldig mye. Smøretipset er isklister (evt. et tynt lag med grunnklister som underlag for isklisteret) som dekkes med en vanlig blå voks etter at klisteret er nedkjølt. Isklisteret er veldig seigt å legge på og krever oppvarming. Pålegging innendørs og med forsiktig oppvarming vha. en varmluftspistol eller mors gamle hårføner, gir bra resultat.
Et alternativ til isklister er et slitesterkt universalklister, f.eks. VM-klisteret til SWIX. På korte turer er dette like bra som isklisteret. Personlig har jeg brukt dette flere kvelder. Dekking med tørrvoks må gjøres i begge tilfeller.

Olaf