Løype- og føremelding 26. november 2022

Velkommen til årets skisesong!

Overgangen fra en mild og våt november til kraftige snøfall og tilnærmet full vinter kom fort. I løpet av de siste par dagene har det kommet om lag 35 cm snø i høgdelaget fra 500 meter og oppover. Dette har gjort det mulig å starte med pakking og også etter hvert kjøring/sporsetting av løyper. Foreløpig er skogsbilvegene som kan kjøres, men dersom snøværet fortsetter vil det ikke gå lang tid før noen av terrengløypene også kan tas i bruk.
Det meldes om litt snø gjennom helga på temperaturer rett under null eller kanskje litt over null på søndag. Dette er et utfordrende føre, men det er fullt mulig å innlede årets skisesong denne helga. Det som uansett er positivt, er at det ikke er nødvendig å plukke fram «grusskiene». Med det snølaget som allerede har kommet er små muligheter for å komme ned på grusen.
Løypekjørerne er, som sagt, i full gang med pakking og kjøring. Arild rapporterer daglig om hvor det kjøres og hvordan forholdene er. Følg med på Arilds spor for dagen.

Det er i hovedsak tre alternative måter å preparere skiene på for en tur under slike forhold;

tradisjonell smøring med voks – null-Rode, Swix VP 50 eller VP 55,felleski

– det raskeste og enkleste alternativet som stadig flere sverger til

zeroski eller rubbeski. I år kan det være anledningen til å gjøre om grusskiene til «nullføreski» ved å rubbe opp festesonen med sandpapir, #100 eller enda grovere, spraye på flytende silikon for å unngå «is i rubben» (unngå samme skjebne som Oddmund Hjelmeset) og la det stå til. Dette kan gi supre ski rett rundt null, men vær oppmerksom på at variasjonsområdet reint temperaturmessig er langt mindre for disse skiene enn f.eks. For felleski. Her må en bare prøve seg fram.

Det er meldt mer nedbør som snø de kommende dagene og også etter hvert noe kjøligere. Slik værvarselet ser ut nå ligger det an til gode forhold fram mot neste helg.

Gud tur!

Formoløypa preppet 25.11.22. Foto: Lene Li Dragland