Løype- og føremelding 23.02.2007

"Siste uke har det kommet mellom 10 og 20 cm med snø. Det har vært forholdsvis kaldt et par dager samtidig som det har vært en del vind med snødrev.
Løypene har vært kjørt regelmessig den siste uka pga. vinterferie.
Vannene har blitt noe mer framkommelige pga. kulda, men samtidig vil den lette snøen som har kommet fortsatt isolere veldig godt. Rådet er at en fortsatt holder seg til de scooterkjørte løypene.
Den store løypemaskinen var utsatt for et uhell på torsdag (sprukket bunnpanne). Dette medfører et par dager på verksted for reparasjon og klargjøring. Forhåpentligvis holder det med å skifte ut bunnpannen og fylle på ny olje.
Det kan være at maskinen blir klar i løpet av lørdag, men pr. i dag er dette ikke mulig å si med sikkerhet.
Løypene vil i mellomtiden bli kjørt med scooter. Laget disponerer egen scooter og i samarbeid med de andre lagene som vi har avtale med vil vi få til en ordning slik at det også skal bli mulig å holde løypenettet åpent i helga.
I tillegg til de løypene som har vært kjørt tidligere er nå den ”nye” (men likevel gamle) løypa fra Fuglemyra innerst i vegen opp mot Åssjøvatna og opp mot Bislingen kjørt opp. Det gir muligheter for en interessant tur rundt Bislingstoppen, for eksempel fra Åssjøvika (i Mylla) og opp til Bislingen/Bislingflaka, ta løype ned til Grønntjernet og deretter enten ned til Gjerdingen for dem som ønsker en lengre tur eller tilbake mot Sliperiet. Nå finnes det mange kombinasjonsmuligheter!
Se også føremelding på www.skiforeningen.no
Værmeldingen for hele helga er fortsatt snø og noe stigende temperatur. Det vil forhåpentligvis tilsi noe tyngre og fastere snø etter hvert med noe bedre gild enn det har vært de siste dagene.
Smøretipset er enkelt: Legg V40/VR40 (SWIX) på først, gjerne smelte inn 2 lag som et underlag. Juster festet med ytterligere flere lag med samme smørning som korkes inn og avslutt med Swix Blå ekstra, alternativt VR 45. Husk: Det er bedre med to tynne lag enn et tjukt lag med smørning!
Ta for sikkerhets skyld med en mildere smørning dersom skiene fortsatt ikke vil sitte. Husk også å ta med en skiskrape dersom du skal gå over vannene.
God helg og god tur!
For Mylla løypeforening