Løype- og føremelding 10.02.2023

Omslag til noe mildere vær

Vi er allerede godt ute i februar. Dagen er nesten tre timer lengre enn ved vintersolverv og det merkes godt, særlig på ettermiddagen. Nå er det mulig å ta seg en skitur på ettermiddagen og hodelykta trenger ikke tennes før i halv seks-sekstida, litt avhengig av været ellers.

Det faktum at vi allerede er så langt ute i februar får også innvirkning på temperaturen. Vi har hatt normale vintertemperaturer en stund, men nå ser vi at temperaturen er på tur oppover. Værvarselet for de neste 10 dagene melder om kuldegrader på natta og plussgrader om dagen. Unntaket er den helga vi går inn i der vi kan forvente temperaturer opp mot 6-7 plussgrader på ettermiddagen og plussgrader også om natta. Det byr på endringer i skiføret, men det skal vi handtere.  Det er ikke meldt om nedbør i kommende uke. Det vesle snøfallet som kommer nå i ettermiddag vil ikke bli merkbart framover.

Vekslingen mellom minusgrader og plussgrader vil forsterke omdanningen av snøen og det ser ut for at vi går inn i en periode med klister under skiene - for dem som fortsatt smører.

Følg med på Arilds daglige meldinger via FB og hjemmesiden for status over løypekjøringen. Ut fra det Arild har skrevet før i dag regner jeg med at det blir nykjørte løyper til kvelds fra Myllsdammen.

Som sagt vil mildværet prege skiføret framover. Det er meldt om plussgrader allerede i kveld, men det vil være noe usikkert hvor mildt det egentlig blir. Slik det faktisk er nå, kan det se ut som om YR bommer litt på temperaturen. (Det har de faktisk gjort stort sett i hele vinter ved at målt temperatur har vært lågere enn meldt temperatur - det er en utfordring for YR å ta tak i. Nok om det.) I morgen vil det trolig være greit å ta utgangspunkt i null-Rode eller en Swix 50-voks. Mjukere vokser må tas med for å få feste dersom temperaturen går mye over nullpunktet. På søndag ser det ut som universalklister, kanskje med litt tørrvoks iblandet, må til for å få feste. Det er en utfordring å gå over til å smøre med klister fordi snøen fortsatt er relativt finkornet under det vesle islaget som kom i går etter den kraftige vestavinden. Det er også meldt om en del vind gjennom helga og vind i kombinasjon med temperaturer rundt eller rett over null gir blanke spor og behov for litt klister. Her må en rett og slett bare prøve seg fram.

Vi har fortsatt et godt lager med luer å by fram. Bilder av lua kan du finne på hjemmesiden. Det er en veldig lett og behagelig lue å bruke, ikke for varm og den "flytter" seg ikke rundt på hodet ved bruk, noe andre luer fort gjør!

Mylla løypeforening langrennslue

Sport1 subsidiert pris – vi selger til medlemmer for 100 kroner  (ord. pris 249 kroner)

Bestilles/betales via Vipps til Mylla løypeforening (vippsnr. 18868), merk med lue og navn/tlf. nr. Vi tar kontakt og avtaler utlevering.

Vi får etter hvert også pannebånd og luer i tykkere strikkekvalitet/uten sponsorlogo, viser til lueprøven på medlemsmøte i oktober. Vi informerer så snart de er levert.