Kul-Turorientering med 50 poster

KUL-TURORIENTERING MED MANGE NYE POSTER
Kul-turorientering er et initiativ fra og for glade markabrukere og medlemmer i Mylla Løypeforening.
Sommeren 2018 lanseres nye poster og nye kart - se lenke nederst i artikkelen.
Vi har samlet informasjon og historier om plasser, topper, kulturminner og steder som har stor interesse for turfolket i området. Det har ikke vært enkelt å finne frem stoff om historien og livet her i Myllatraktene, men vi har klippet og limt og sakset fra mange ulike kilder. Skulle du kjenne til flere detaljer eller historier om plasser i området, tar vi med glede imot tips. Kom gjerne med forslag til nye poster også.
Vi har lagt opp til en kombinasjon av tur og kultur, og håper mange benytter anledningen til å bli litt bedre kjent i denne delen av Marka. Bruk gjerne litt tid både på turen og på postene.
For den observante turgåer er det flere rester av gamle rydningsrøyser og ringmurer etter tidligere aktivitet i området. Stedene har mange kvaliteter for den som bruker litt tid.
Mylla Løypeforenings Kul-Turorienteringsgruppe har samlet alle postbeskrivelsene i et lekkert hefte. Heftet koster 100 KRONER som betales med Vipps til nummer 18868.
Vi låner mottoet til Arne på Sandvikshytta ved Katnosa: GJENSIDIG TILLIT
Du finner heftet i postkassa på veggen på Myllagarasjen ved Mylla dam. (Det er strøm i gjerdet, åpnes ved å hekte av håndtakene. Legg dem forsiktig på bakken. Husk å sette dem på igjen.
Hilsen Kulturorienteringskomiteen i Mylla Løypeforening
Inger Johanne Wiese, Margarete Wiese, Anne Sønstevold og Jakob Skogseid, Harald Gløersen og Anne Kvisgaard Gløersen.
Gå til Kul-Turorienteringens egen side her: www.mlf-kulturo.biz.html
Og få opp kartene fra denne lenken: www.mlf-kulturo.biz.ht/meta/Postkart.html
Tips: Lag bokmerke på telefonen til begge - men husk at det er ikke alle steder i marka vår der det er dekning på telefonen!